Siskin Mihail: Viha ja kauneus. Kirjoituksia sodasta, taiteesta ja Venäjän ideasta
Miten on selitettävissä, että lukuisat venäläiset tukevat
oman valtionsa rikoksia ja lähtevät kuuliaisesti sotaan surmaamaan ukrainalaisia?
Missä on pahan Venäjän valtion ja hyvän Venäjän kansan
välinen raja?
Entä vieläkö koittaa suuri hetki, jolloin Venäjä palaa
ihmisyyteen?
Näitä Mihail Siskin pohtii kirjassaan, eikä toivoa juuri näe.
Hän pohtii, mikä merkitys taiteella ja kirjallisuudella voi
olla tyrannian vastustamisessa ja ottaa esimerkiksi Thomas Mannin
suhtautumistavan natsisaksaan.
Siskin käy läpi venäläisen klassisen kirjallisuuden ja
musiikin suuret nimet ja analysoi niiden sanomaa, joka länsimaisilta lukijoilta
on saattanut jäädä puutteellisesti ymmärretyksi. Dostojevskin käsitys Venäjän
suuresta tehtävästä oli levittää puhdasta, vain Venäjällä oikealla tavalla
ymmärrettyä kristinuskoa koko maailmaan. Venäjästä piti tulla ”uusi Rooma”. Gogol on Siskinin mukaan länsimaissa
ymmärretty väärin humoristina, kun oikeasti on kysymys raa’alla tavalla
nujerretun kansan kuvauksesta.
Pessimismiin muuttumattomasta Venäjästä on aihetta kun
vertaa Belinskin kirjettä Gogolille vuodelta 1847 nykypäivään. Mitään eroahan
ei ole:
s.37 ja 85: ”… Venäjä tarjoaa kauhean näkymän maasta,
jossa yksilöllä ei ole minkäänlaisia oikeuksia, kunnian ja omaisuuden takeista
puhumattakaan, ei edes poliisijärjestystä. Maa on pelkkä ryöväreiden ja
varkaiden yhteenliittymä.”
Mutta toisaalta:
s. 166: ”Mitä pitäisi lukea, jotta oppisi paremmin
ymmärtämään venäläisen sielua?”
”On kuunneltava Rahmaninovin musiikkia …”
Ristiriitainen maa, jolla ei näytä olevan toivoa paremmasta.
Kommentit
Lähetä kommentti