Sund Lars: Prinsessan av Vasa
Läsecirckelin valinta. Kirjan keskiössä ovat balettitanssija
Alexandra, joka lapsena kutusi itseään Vasan prinsessaksi, hänen isänsä
säveltäjä Alf ja kummitätinsä, näyttelijä-ohjaaja Iris. Alexandra asuu
Ruotsissa ja on lähdössä uuden poikaystävänsä Samin kanssa retkeilemään
saaristoon, kun hän saa Suomesta tiedon Iriksen joutumisesta tajuttomana sairaalaan.
Alexandra lähtee saman tien Pohjanmaalle Iriksen luo. Tästä alkaa pitkä odotus
aivokuolleeksi julistetun Iriksen vuoteen vieressä: kaikki elämää pidentävä hoito
on lopetettu, vain sydämen pysähtymistä odotetaan. Näiden päivien aikana Alexandra ja Alf
kumpikin käyvät läpi muistojaan.
Haijje (Harriet) Alexandran äiti on tehnyt itsemurhan pian
Alexandran syntymän jälkeen. Alf on jäänyt vastasyntyneen kanssa yksin eikä ole
hankkinut rinnalleen uutta naista ennen kuin Alexandran vartuttua aikuiseksi.
Iris on ollut Alexandralle äidin sijaisena, ystävänä, tukena ja esikuvana.
Kirja on noin 450-sivuinen ja minun mielestäni se olisi
voinut olla kompaktimpikin. Ympäristön kuvailu tuntuu paikoin turhankin
yksityiskohtaiselta, eikä kaikki muistelokaan tunnu tuovan lisää syvyyttä tarinaan.
Jonkinlaista jännitettä lukija osaa aavistaa, kun Alf pahoittelee, ettei ollut
osannut hakea Alexandralle ammattiapua aikaisemmin, kun oli huomannut hänen
olevan tavallisista eli neurotyypillisistä ihmisistä jollain lailla poikkeava. Alexandra
ei Alfin mielestä aina osaa tunnistaa muiden ihmisten tunteita. Kuitenkaan Alexandrassa
ei ilmene - ainakaan minun nähdäkseni – pientä
ujoutta ja introverttiutta kummempaa
poikkeavuutta. Ehkä nykyaikaan kuuluu taipumus medikalisoida tai
neuropsykologisoida suurin piirtein kaikki ihmiset jonkin poikkeavuuden
piiriin. Alexandra on siis autistinen biseksuaali, jonka oireilu ilmeisesti
johtuu bipolaarisen (entiseen aikaan sanottiin maanis-depressiivisen) äidin varhaisesta
itsemurhasta.
Alexandran muisteloissa käydään läpi kouluaikaa, jolloin hän
oli muista luokkatovereista syrjään vetäytyvä, yhden ystävättären kanssa aikaa
viettävä nuori, joka värjäsi hiukset vihreäksi, kuunteli punk-musiikkia, harjoitteli
lesboilua, oli Straight-edger eli kieltäytyi kaikista päihteistä, osallistui eläinten
suojeluun ja kettujen vapauttamiseen (joka tosin epäonnistui ja jonka yhteydessä
hän joutui raiskatuksi). Alexandralla on intohimoinen suhde tanssiin ja hän
jättääkin koulun kesken lähteäkseen opiskelemaan tanssia Saksaan. Saksassa hän
solmii rakkaussuhteen Judyyn, joka on tutkija. Suuresta rakkaudesta huolimatta
naisten tiet eroavat, koska Judy jatkaa tutkijan uraansa Italiassa, missä
Alexandralla ei olisi mahdollista jatkaa tanssijana. Nykyhetkessä Alexandra on
kuitenkin tanssijana Ruotsissa ja seurustelee Samin kanssa. Jostain syystä Sam
ei vastaa lukuisiin tekstiviesteihin, joita Alexandra hänelle Pohjanmaalta
lähettää. Kirjan lopussa Sam kuitenkin yllättäen ilmestyy paikalle. Ehkäpä Lars
Sundin trilogia saa vielä neljännen osan. Aikaisemmat ovat Tre systrar och
en berättare (2014) ja Där musiken började (2018).
Alfin ja Alexandra suhde on salliva ja luottavainen. Kun
Alexandra haluaa tanssin takia lopettaa koulun, ei Alf vastusta asiaa. Hän ei
halua olla kuin oma äitinsä, joka ”… gillade aldrig att hennes enda barn valde
musiken framför ett hederligt yrke, vilket i hennes värld betydde att bli
lärare.”
Kommentit
Lähetä kommentti